الثلاثاء، 7 سبتمبر 2010

مكتبه كلمات اغاني سعاد حسني في الافلام

مكتبه كلمات اغاني سعاد حسني في الافلام

بانو بانو بانو
على أصلكو بانو
والساهى يبطل سهيانه

ولا غِنى ولا صيت
دولا جنس غويط
وكتابنا يبان من عِنوانه
بانو أيوه بانو

جربنا الحلو المتعايق
أبو دم خفيف
وبقينا معاه إخـْوَه شقايق
فاكرينه شريف

أتاريه مش كده على طول الخط
الطـَبْع الردى من جواه نط
خلاص بقى مهما انشال وانحط
مافيش دمعة حزن عشانـُه

بانو أيوه بانو

بانو بانو بانو
على أصلكو بانو

وعرفنا...سيد الرجاله
عرفنا... عين الأعيان

من بره شهامه وأصالة
تشوفه تقول أعظم انسان

انما من جوه يا عينى عليه
بيّاع ويبيع حتى والديه
واهو ده اللى اتعلمنا على ايديه
القهر وقوة هباينه
بانو بانو بانو
على أصلكو بانو


دوروا وشـُّكـُوا عنى شويه
كفايانى وشوش
ده أكم من وش غدر بيه
ولا ينكسفوش
وعصير العنب العنابى العنابى
نقطه ورا نقطه يا عذابى يا عذابى
يكشف لى حبايبى واصحابى
يوحدنى وانا ف عز شبابى
القلب على الحب يشابي
والحب بعيد عن أوطانه

بانو أيوه بانو


بانو بانو بانو
على أصلكو بانو

أهو كده بانو
على أصلكو بانو

..........................

منتش اد الحب يا قلبي ولا اد حكاياته
ليه عايزني من دلوقتي احكيلك روياته
مش كل كتاب يا قلبي في الحب يتقرا
مش كل كتاب يا قلبي في الحب يتقرا
وقلت لك ميت مره انا قلت لك ميت مره
انا لسه انا لسه انا لسه صغيره انا لسه صغيره

اما انت عليك يا قلبي شويه اسئله
وكل سؤال بيخلق في الفكر مشكله عبله
وعنتر عملم ايه علي شان يقسي الحب عليهم
وحبيب ليلي اتجنن ليه وليه الدنيا غضرت بيهم
تكنش بتسال عنهم علي شان تتعلم منهم هو احنا ادهم
ولا احنا زيهم
مش كتاب يا قلبي في الحب يتقرا
مش كل كتاب يا قلبي في الحب يتقرا
وقلت لك ميت مره انا قلت لك ميت مره انا لس انا لسه انا لسه صغيره انا لسه صغيره
بكره يا قلبي تكبر والحب هتفهمو من غير كلام عنيا
هتشوفها بترسمه وهنبتدي الحكايه بكلمه صغننه
حكايه جديده خالص من تاليفي انا
يكتبها الشوق في ليله ونقراها في ميت سنه
لكن اللي بتسال عنهم علي شان تتعلم منهم
هو احنا ادهم ولا احنا زيهم
مش كل كتاب يا قلبي في الحب يتقرا
مش كل كتاب يا قلبي في الحب يتقرا
وقلت لك ميت مره انا قلت لك ميت مره
انا لسه انا لسه انا لسه صغيره انا لسه صغيره

.................................

ياه ياه يا واد يا تقيل
ياه ياه يا مشيبني
يااااااااه دنا بالي طويل
وانت انت عجبني

ياه ياه ياه ياه ياواد ياتقيل
ياه ياه يا مشيبني
ياااااااه ده انا بالي طويل
وانت انت عجبني

بس يا ابني بلاش تتعبني
عشان عمرك ما حتغلبني
يا يا يا ياه يا واد يا تقيل


قلبي يقول ياني ياني ياني
وده قلبوا ولا يعاني
ولا يعاني ولا يعاني ولا يعاني
عندو برود اعصاب اسم الله
ولا جراح بريطاني

ويبص إزاي
كدا كدا هو

ويمشي إزاي
كدا كدا هو

والضحكة ازاي
كدا هو
ويقف ويقول انا هو انا هو
تمثال رمسيس الثاني
يا يا يا ياه يا واد يا تقيل


انا من حبه بقاااسي

وده كده كده هادي وراسي

متقولش امين شرطة اسم الله
ولا دبلوماسي

وايديه ازاي
كده كده اهو

ودقنه ازاي اهو
كده كده اهو

وحواجبه ازاي
كده هو

ويوقف ويقول
انا اهو اهو
والكون مش قد مقاسي

يااه ياه يااه يا واد يا تقيل

اكلمه بحرارة يرد بالقطارة
الرجل الغامض بسلامته

متخفي بنظارة
ويحي إزاي
كدا كدا هو

وينادي إزاي
كدا كدا هو
ويعادي إزاي
كدا هو
ويقف ويقول انا هو انا هو
اطول واحد بالحارة
يا يا يا ياه يا واد يا تقيل

................................

ندرن على

لونى بقا شاحب و كركم و الصحه بقت في النازل

لازم حبسوه جوه قمم الناس اللى همه عوازل

ندرن يا حبايب على ندرن لو لقيته جانى

لاخدمه برموش عنيى ولا ازعلوش من تانى

ندرن يا حبايب على ندرن لو لقيته جانى

لاخدمه برموش عنيى ولا ازعلوش من تانى

جالكوش يا ناس يا طيبين يللى عينيكو حنينه

ابدا ماجاش متاسفين طلبك يا حلوه مش هنا

ياترى انت فين يا حبيبى يا ترى انت فين غطسان

انا احترت و احتار دليلى اضهر بقى يلا و بان

................................

شكلاته

ما تجيب لي شكلاته
لا بلاش يا وله
روح رجع البطاطه
لا بلاش يا وله

مقابلني على الزراعيه

والشمس حاميه عليه

قالي اطلبي يا بنيه

انا قلت شكلااته
اه يا وله ..
ما تجيب لي شكلاته
لا بلاش يا وله
روح رجع البطاطا
لا بلاش يا وله


الشكلاته ساحت
راحت مطرح ما رحت

كل البنات ارتاحت

وانا عايزه شكلاته
اه يا وله ..
لا تجيب لي شكلاته
لا بلاش يا وله
روح رجع البطاطه
لا بلاش يا وله
---
عندي فستان ب كلفه
وجزمه حمره تحفه

يا روح قوله ويخفى

وتجيني شكلاته
اهه يا وله ..
لا تجيب لي شكلاته
لا بلاش يا وله
روح رجع البطاطه
لا بلاش يا وله

...............................

بمبى

بمبى بمبى بمبى بمبى
الحياه بقى لونها بمبى وانا
جنبك وانت جنبى وانا جنبك ياحبيبى
ياحبيبى وانت جنبى
ده الحياه بقى لونها بمبى بمبى بمبى
**********
شفت شفت شفت سحر الحب
عامل فيه إيه رعشة حلوة حلوة
زى ماتكون سمفونية
حتى قلبى اتجن وبيرقص باليه
بقى ده اسمه كلام ياهوه
بشويش علية الحياة بقى لونها بمبى
بمبى بمبى بمبى
*******
كنت بهرب قال واقولك قال واقولك
اه ولا خدتنى بالقوة وريتنى ياروحى السعادة
أشكرك ياحبيبى عندك ألف حق
ده الهوا والعشق مالناش فيه إرادة
كل مادا ندوب زيادة لما نبقى ملايكة بمبى
لما نبقى ملايكة بمبى بمبى بمبى بمبى
الحياة بقى لونها بمبى وا نا جنبك ياحبيبى
وياحبيبى وانت جنبى الحياة بقى لونها بمبى
بمبى بمبى بمبى
**********
بيت صغنن فوق جزيرة لوحدنا والعنب طالع
وريحة البحر هلة
حلم ولا حقيقة الايام عندنا المهم نكون سوا
وكله على الله سقفة ونغمض ويلا
نلقى حتى الضلمة بمبى
الحياة بقى لونها بمبى بمبى بمبى
الحياه بقى لونها بمبى وانا جنبك وانت جنبى
وانا جنبك ياحبيبى ياحبيبى وانت جنبى
الحياة بقى لونها بمبى بمبى بمبى

....................................

الدنيا ربيع و الجو بديع
قفلي على كل المواضيع
قفل قفل قفل قفل
مفيناش كاني مفيناش ماني
كاني ماني ايه
دا الدنيا ربيع
الدنيا ربيع الدنيا ربيع
الشجر الناشف بقا ورور
و الطير بقا لعبي و متهور
واحنا هنفرفش امتى امال
دلوقتي والا في سبتمبر
قالك قالك قالك ايه
قالك اه
قالك قالك قالك ايه
قالك اه
قالك فرفشة اليومي
متأجلهاش للغد
و اللي هنظبته مهموم
راح نزعل منه بجد
الدنيا ربيع و الجو بديع
قفلي على كل المواضيع
قفل قفل قفل قفل
مفيناش كاني مفيناش ماني
كاني ماني ايه دا الدنيا ربيع
الدنيا ربيع الدنيا ربيع
يلا مباراة يلا مسابقة
مين اشطر في الضحكة الرايقة
ابو دم خفيف
طبعاً يكسب
و ابو دم تقيل
طبعاً لأ
الورد مفتح شوفوا شوفوا
بيرقص و يداري كسوفه
واللي يحب النبي ياخوانا
عالواحده يصقف بكفوفه
لالالاه لاه لا لا
لالالا لا ولا لا
قالك قالك قالك ايه
قالك اه
قالك قالك قالك ايه
قالك اه
قالك وصفة بلدية
للصحة و طولة العمر
خد شمس و هوا على ميا
بلا دوا بلا عيا بلامر
والدنيا ربيع و الجو بديع
قفلي على كل المواضيع
قفل قفل قفل قفل
مفيناش كاني مفيناش ماني
كاني ماني ايه دا الدنيا ربيع
الدنيا ربيع الدنيا ربيع

............................

البنات

البنات البنات .. الطف الكائنات
غنوا يا تلميذات .. تافاتيفى تاتاتاااااا
قولوا يابختنا .. يابختنا يابختنا

قد ايه كلنا .. كلنا كلنا
فرحانين اننا
اتولدنا بنااااات

---

البنات حنينين .. كلهن طيبين
همهم خدمه بلدهم .. زيهم زى البنين

البنت زى الولد .. ماهيش كماله عدد
في الاحتمال و الجلد .. مذكوره ف المعجزات

---

البنات ناصحين تمام .. يسألو الحاجه بكام
ينفعو وزراء ماليه .. وإقتصاد مافيش كلام

البنت عين امها .. وابوها يحبها
والكل معجب بها .. في الحي والبلكونات

---
ياسلام على البنات .. الأروبه
ذاكره فوتغرفيه .. كمبيوتر معلومات
يابنت يامؤدبه .. ياحلوه يامرتبه
وبحتة الموهبه .. كم فينا من مبدعات

....................

ياترى انت فين

ياترى انت فين يا حبيبي
يا ترى انت فين غطسان ..
انا احترت واحتار دليلي
اضهر بقى يلا .. وبان

بركه ياحبيبي يا غالي
مانتش في السراير دي
ولا نتش مقضي الليالي
في حضن السلاسل دي ..
ماشفتوش ياناس اسمراني
غايب عني له نص يوم
هو اللي هجرني وجافاني
وانا اللي عليّه اللوم ..
جالكوش ياناس يا طيبين .. ياللي عينيكو حنينه
ابداً ماجاش متأسفين .. طلبك ياحلوه مش هنا
ياترى انت فين يا حبيبي
يا ترى انت فين غطسان ..
انا احترت واحتار دليلي
اضهر بقى يلا .. وبان

لوني بقا شاحب وكركم .. والصحه بقت في النازل
لازم حبسوه جوه قمم .. الناس اللي هما عواذل
ندرن ياحبايب على .. ندرن لو لقيته جاني تاني
لأخدمه برموش عيني .. ولا ازعلوش من تاني ..
جالكوش ياناس يا طيبين .. ياللي عينيكو حنينه
ابداً ماجاش متأسفين .. طلبك ياحلوه مش هنا
ياترى انت فين يا حبيبي
يا ترى انت فين غطسان ..
انا احترت واحتار دليلي
اظهر بقى يلا .. وبان


.........................


دولالا مين ودولا مين دولا عساكر مصريين
دولا مين ودولا مين دولا ولاد الفلاحين

***

دولا الورد الحر البلدي يصحى يفتح اصحى يا بلدي
دولا خلاصة مصر يا ولدي دولا عيون المصريين
دولا مين ودولا مين

***
دولا القوة ودولا العز دول راضعين من أطهر بز
هز يا هلال هلالك هز واحنا وراك ملايين جايين
دولا مين ودولا مين

***

دولا اخواتنا ودولا بنينا دولا الأمل اللي مخلينا
دولا المجد اللي مخلينا فوق الجرح نعود سالمين
دولا مين ودولا مين

***
دولا يا سينا ولاد الشهدا دولا التار لا ينام ولا يهدا
خلي ترابك يسكن يهدا ويضم الشهدا الجايين
دولا مين ودولا مين

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق